|
به مناسبت پایان کار مجلس هفتم و افتتاح مجلس هشتم: "کار هر کس نیست خرمن کوفتن، گاو نر می خواهد و مرد کهن"
حدادعادل رئیس مجلس در نطق پاياني خود به مناسبت پايان كار مجلس هفتم ابراز رضايت مقام رهبري از مجلس هفتم را بزرگ ترين سند افتخار اين مجلس و تبعيت از رهبري را از خصوصيات بارز مجلس هفتم ذكر كرد و گفت؛" يكي از افتخارات مجلس هفتم پايبندي آن در قول و عمل به ولايت فقيه بوده است"، اما نکته اصلی که در این میان مغفول ماند و حداد عادل به آن هیچ اشاره ای نکرد، میزان رضایتمندی مردم از مجلس هفتم بود! براستی پرسش اینجاست که آیا رضایتمندی مردم از نمایندگانشان و تبعیت نمایندگان از وجدان خود و مطالبات مردم سند افتخارات یک مجلس به شمار می آید یا رضایتمندی مقام رهبری و سایر دست اندرکاران جمهوری اسلامی و تبعیت مجلس از رهبری و دولت؟ بنظر می رسد که پاسخ این سوال در گرو شناخت ویژگی های یک نماینده خوب و مطلوب از نظر قانون اساسی است. قهرا خوب و بد و مطلوب و نامطلوب صفاتی نسبی و تابعی از شرایط گوناگون هستند، از اینرو می توانند از مراتب مختلفی هم برخوردار باشند. به این اعتبار یک فرد ممکن است بطور مثال بعنوان مسئول اداره اوقاف و یا رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و یا امام جمعه یک شهرستان آدم مطلوب و موفقی بشمار آید، اما همین فرد الزاما در کسوت یک فرماندار و یا استاندار، خوب و موفق نخواهد بود. عکس این موضوع نیز صادق است ، یعنی یک استاندار و یا فرماندار نیز الزاما نمی تواند یک امام جمعه و یا رئیس اداره اوقاف و رئیس اداره ارشاد خوب و موفقی محسوب شود .همچنین یک شخص ممکن است که در یک استان ، استاندار مطلوب و موفقی باشد اما چه بسا همین استاندار در استان دیگری فاقد مطلوبیت لازم بوده و یا در مقایسه با سایر استانداران ناموفق تلقی شود. بنابراین در مورد مطلوب و یا نامطلوب بودن شخصیت و کارکرد افراد نمی توان یک حکم کلی و مطلق صادر کرد. برای تشخیص نماینده مطلوب از نامطلوب پیش از هر چیز لازم است که با وظایف و تعهدات نمایندگی و مجلس آشنا شویم: اهم وظایف، تعهدات و اختیارات مجلس و نمایندگان 1- نمایندگان در بدو ورود به مجلس طبق اصل 67 قانون اساسی به شرح زیر سوگند یاد می کنند : "من در برابر قران مجید،به خدای قادر متعال سوگند یاد می کنم و با تکیه بر شرف انسانی خویش تعهد می نمايم كه پاسدار حريم اسلام و نگاهبان دستاوردهاي انقلاب اسلامي ملت ايران و مباني جمهوري اسلامي باشم، وديعه اي را كه ملت به ما سپرده به عنوا ن اميني عادل پاسداري كنم و در انجام وظايف وكالت، امانت و تقوي را رعايت نمايم و همواره به استقلال و اعتلاي كشور و حفظ حقوق ملت و خدمت به مردم پايبند باشم، از قانون اساسي دفاع كنم و در گفته ها و نوشته ها و اظهارنظرها، استقلال كشور و آزادي مردم و تامين مصالح آنها را مد نظر داشته باشم." 2- بموجب اصل 84 قانون اساسی هر نماینده در برابر ملت مسئول است و حق دارد در همه مسائل داخلی و خارجی کشور اظهار نظر نماید. 3- بموجب اصل 71 قانون اساسی "مجلس شوراي اسلامي در عموم مسايل در حدود مقرر در قانون اساسي مي تواند قانون وضع كند." 4- طبق اصل 76 قانون اساسی "مجلس شوراي اسلامي حق تحقيق و تفحص در تمام امور كشو ر را دارد."
5-بموجب اصل 80 قانون اساسی" گرفتن و دادن وام يا كمكهاي بدون عوض داخلي و خارجي از طرف دولت بايد با تصويب مجلس شوراي اسلامي باشد. " 6- طبق اصل 90 قانون اساسی " هر كس شكايتي از طرز كار مجلس يا قوه مجريه يا قوه قضاييه داشته باشد، مي تواند شكايت خود را كتبا به مجلس شوراي اسلامي عرضه كند. مجلس موظف است به اين شكايات رسيدگي كند و پاسخ كافي دهد و در مواردي كه شكايت به قوه مجريه و يا قوه قضاييه مربوط است رسيدگي و پاسخ كافي از آنها بخواهد و در مدت متناسب نتيجه را اعلام نمايد و در موردي كه مربوط به عموم باشد به اطلاع عامه برساند." 7- طبق اصل 87 قانون اساسی "رييس جمهور براي هيات وزيران پس از تشكيل و پيش از هر اقدام ديگر بايد از مجلس راي اعتماد بگيرد" 8-بموجب اصل 88 قانون اساسی "در هر مورد که حداقل یک چهارم کل نمایندگان مجلس شورای اسلامی از رييس جمهور و يا هر يك از نمايندگان، از وزير مسوول، درباره يكي از وظايف آنان سوال كنند، رييس جمهور يا وزير موظف است در مجلس حاضر شود و به سوال جواب دهد." 9- طبق اصل 89 قانون اساسی "نمايندگان مجلس شوراي اسلامي مي توانند در مواردي كه لازم مي دانند هيات وزيران يا هر يك از وزرا را استيضاح كنند، و در صورتي كه حداقل يك سوم از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي رييس جمهور را در مقام اجراي وظايف مديريت قوه مجريه و اداره امور اجرايي كشور مورد استيضاح قرار دهند، رييس جمهور بايد ظرف مدت يك ماه پس از طرح آن در مجلس حاضر شود و در خصوص مسايل مطرح شده توضيحات كافي بدهد. در صورتي كه پس از بيانات نمايندگان مخالف و موافق و پاسخ رييس جمهور، اكثريت دو سوم كل نمايندگان به عدم كفايت رييس جمهور راي دادند مراتب جهت اجراي بند ده اصل يكصد و دهم به اطلاع مقام رهبري مي رسد." چنانچه به وظایف ، تعهدات و اختیاراتی که اشاره شد بدون اغماض و تسامح و مصلحت اندیشی های رایج عمل گردد،در این صورت مجلس در راس امور واقع و بسیاری از نابسامانی ها و ناهنجاری هایی که کشور و مردم از آن رنج می برند مرتفع خواهد شد. اما عملی شدن آنچه بیان شد منوط به حضور نمایندگان واقعی مردم در مجلس شورای اسلامی است. در غیر اینصورت" کار هر کس نیست خرمن کوفتن ، گاو نر می خواهد و مرد کهن!" در واقع اعمال حاکمیت واقعی مردم بر سرنوشت خود و ایفای نقش اصلی در اداره امور کشور از طریق نمایندگان منتخب خود، مستلزم حاکمیت و اکثریت یافتن عصاره های فضائل ملت به مفهوم واقعی در مجلس است و این ممکن نیست مگر اینکه مردم با درایت و آگاهی لازم کسانی را به عنوان نماینده خود برگزینند که توان و شرایط لازم را برای انجام تکالیف مندرج در قانون اساسی دارا باشند، والا تفویض وکالت مردم به او مصداق "تکلیف ما لا یطاق" خواهد بود که عقلا و شرعا قبیح و ناپسند است. لاجرم یک نماینده مجلس باید واجد دو شرط کلی "لازم" و "کافی" باشد تا مطلوب و موفق محسوب شود: الف- معیارها و شرایط قانونی "لازم" برای شرکت درانتخابات مجلس: به موجب ماده 28 قانون انتخابات ، انتخاب شوندگان هنگام ثبت نام بايد داراي شرايط زير باشند: 1 - اعتقاد و التزام عملي به اسلام و نظام جمهوری اسلامی 2 - تابعيت كشور جمهوري اسلامي ايران 3 - ابراز وفاداري به قانون اساسي و اصل ولایت فقیه 4 - داشتن مدرك تحصيلي كارشناسي ارشد يا معادل آن 5- نداشتن سوء شهرت در حوزه انتخابیه 7 - حداقل سن 30 سال تمام و حداكثر 75 سال تمام چنانکه اشاره شد شرایط مذکور شرایط" لازم قانونی" و مطلوب نظر قانونگذار است و یک فرد با دارا بودن چنین شرایطی تنها از "حق تمتع" شرکت در انتخابات برخوردار گشته و می تواند نامزد نمایندگی مجلس شورای اسلامی شود ، اما شرط کافی و دلیل قاطع برای یک داوطلب مطلوب نیست، یعنی یک فرد با دارا بودن شرایط مذکور الزاما نماینده خوب و قادر به انجام وظایف و تعهدات نمایندگی خود به نحو احسن نخواهد بود. بنابراین لازم است که از اهلیت و استحقاق کافی و بالقوه نماینده مطلوب بودن نیز برخوردار باشد. برای آگاهی از چنین معیارهای نانوشته ای و پی بردن به اهلیت و یا عدم اهلیت فرد برای برخورداری از حق انتخاب شدن و استحقاق نمایندگی ملت، باید به بررسی وظایف و تعهدات نمایندگی و بویژه تعهدات ناشی از مفاد سوگند نامه ای پرداخت که در بدو ورود به مجلس و در مراسم تحلیف ایراد می شود. ب- معیارها و شرایط "کافی" برای انجام وظایف و تعهدات نمایندگی مطلوب : تجربه دو دوره نمایندگی نگارنده این یادداشت در مجلس شورای اسلامی، حاکی است که تنها نمایندگانی می توانند از عهده وظایف نمایندگی مطلوب بر آمده و مجلس را در جایگاه واقعی خود یعنی راس امور قرار دهند و وضع موجود را به وضع مطلوب و دلخواه ملت هدایت نمایند که واجد توانمندی ها و خصوصیات زیر باشند:
1- دارا بودن خصیصه عدالت جوئی و روحیه ظلم ستیزی و ایمان و اعتقاد به مفاد سوگند نامه ای که در مراسم تحلیف ایراد می شود. 2- برخورداری از تجارب، آگاهی ها و تخصص های متناسب با کمیسیون تخصصی که درآن عضویت خواهد یافت. 3- دارا بودن شهامت و شجاعت لازم برای عمل به وظایف و اختیاراتی که اشاره شد. 4- حفظ استقلال و عدم سرسپردگی در برابر اشخاص حقیقی و حقوقی و فدا نکردن عدالت به پای منافع و مصلحت های فردی و گروهی 5- بی نیازی و کشیدن دندان طمع و کاهش دلبستگی های مادی و خواسته ها و تمنیات شخصی 6- برخورداری از سلامت مالی و اخلاقی و نداشتن انحراف و نقطه ضعف در زندگی خصوصی 7- توجه به وظایف نمایندگی و صرفنظر کردن از سایر دل مشغولی ها و مشاغل موازی در طول دوران نمایندگی خود. 8- برخورداری از قدرت نطق و نفوذ کلام بالا. 9- عمل کردن به وظایف قانونی بر پایه معیارهای مندرج در قانون اساسی و شرع، بر اساس استباط و اجتهاد خود و اجتناب از هر گونه تقلید کورکورانه. 10- آشنایی با درد و مطالبات مردم و مردمدار بودن. 11- صداقت در گفتار و کردار و اجتناب از هرگونه عوامفریبی. 12- ضمن پیگیری مطالبات منطقه ای، برخورداری از نگرش ملی و فدا نکردن مصالح ملی به پای مصلحت های بخشی و منطقه ای از اینرو می توان نتیجه گرفت که نماینده مطلوب کسی است که واجد خصوصیات و شرایط مذکور باشد و سند افتخار یک مجلس هم در این است که مملو از نمایندگانی شود که کارنامه عملکرد آنان سرشار از خصایص و رفتارهای مورد اشاره و در نتیجه جلب رضایت موکلین خود باشد، در غیر اینصورت نمی توان به شکل گیری و استحقاق یک مجلس مطلوب و کارآمد دل بست و شاهد مجلس بی خاصیت و ناکارآمدی خواهیم بود که مشابه آنرا در دوره هفتم تجربه کردیم. با توجه به نهادینه شدن نگاه حداد عادل در نظام سیاسی ایران و در همین راستا استمرار برخوردهای حذفی شورای نگهبان با نخبگان و چهره های صاحب فکر و شایسته کشور که داوطلب نمایندگی می شوند، تشکیل مجلسی مرکب از نمایندگان واقعی و مطلوب که سند افتخار آن رضایتمندی قاطبه مردم باشد،بسیار بعید بنظر می رسد. یادداشت ها (42) - ارسال یادداشت:
یادداشت
سلام جناب آقای اعلمی احتمالاً خود بهتر واقفید که زمانی که مقام معم رهبری از چیزی تعریف میکنند میدانند که آن چیز (اعم از شی- شخص و... ) از حداقل های لازم جهت تعریف نمودن بهره مند میباشند و احیاناً کاری فراتر از انتظارات انجام داده اند که ایشان زبان تقدیر و تشکر را گشوده اند اگر هم فکر میکنید که مجلس هفتم قابلیت تقدیر را نداشت پس بهتر است به سوابق مجالس گذشته و افتضاحات برخی از آنها رجوع کنید تا برایتان کاشف به عمل آید که گاهی برخی از ضعف ها به حدی بزرگ است که اندک خوبی میتواند به بالاترین درجه نشان داده شود...
ba salam alami aziz pishnahadi dashtam inke yek majmoe golchin az sokhanranihaietan dar majles ra amade albate ba seda va lahne khodetan dar galebe mp garar dahid ta az tarige blotos pakhsh shavad.mersi
ادمين: در حال حاضر در پي تغيير قالب و ارتقاء كيفي وب سايت هستيم، اگر امكاناتمان اجازه داد به توصيه شما هم عمل مي كنيم.متشكريم
ارسال کننده aihan, در تاریخ 16 خرداد 1387 ساعت 15:24
حیدر بابا مرد اوغوللار دوغگینان گدیکللرده قوردلاری دوت بوغگینان سلام بر حنجره ی عدالت. آقای اعلمی گمان می کردم که دیگر صدایی از سرزمین بیمارم بر نخواهد خواست اما در اوج نومیدی فرزند دلاوری از دیار قهرمانان و آزاداندیشان فریاد عدالت سر داد تا جایی که مدعیان دروغین عدالت نتوانستند او را تحمل کنند و به گمان خویش فریادش را که فریاد همه ی مردم آذربایجان و ایران بود خاموش کردند اما خودشان بهتر می دانند که امثال اعلمی هرگز فرامش نخواهند شد. آقای اعلمی مراقب خود باشید.زمان برای کشور ما معکوس سبری میشود و به جای ترقی عقب رفت داریم.نمیدانم دیگر میتوان به حیات دوباره ی آن اندیشید؟ ارسال کننده آیدین آذراندیش, در تاریخ 14 خرداد 1387 ساعت 18:15
باسلام خدمت مرد آزاد انديش ايران آقاي اعلمي آيا با اين روند بايد انتظار ائتلاف اصلاح طلبان را با حزب اعتدال آقاي رفسنجاني داشته باشيم؟ با تشكر به اميد آزادي ارسال کننده آزاد, در تاریخ 12 خرداد 1387 ساعت 17:28
آقای اعلمی با سلام با توجه به جوابتان به یکی از یاداشتهای دوستان در مورد اشخاصی که از اصلاحات فقط سوئ استفاده از آن را بلد هستند به نظر بنده هم از عوامل عقب ماندگی قافله اصلاحات از سرنوشت مملکت همین عده ای آقایان ناصالح مصلح نما هستند که الان هم ... خون گرفتند و منتظرند اتفاقی رخ بده و سهمشان را بگیرند البته اگر بشه حاضرند با اون طرفی ها هم همسفره بشند آقای اعلمی در این موقعیت جوانانی که میخواهند سالم بمانند و مملکتی آباد و ازاد داشته باشند به اولگو نیاز دارند امید واریم جنابعالی با تجربه و زیرکی که دارید در پرورش افرادی دیندار آزاد اندیش آزاده سنگ تمام بگذارید البته این را هم میدانیم که سنگ اندازی جلو پای شما زیاد است ،،،،ضمنا آقای(آزادی حق مسلم ماست) در آخر یاداشتشان کمی فله گویی کرده بود اگه خیلی ناراحت هستند میرفتند جلو و نمیگذاشتند خاکهای تصرف شده از دست بره رضائیان مشگین شهر ارسال کننده اکبر رضائیان, در تاریخ 11 خرداد 1387 ساعت 20:40
من هم با نظر شما و بسياري از نظرات عزيزان موافقم.جو حاكميت وقتي يكرنگ و دچار استبداد باشه و نتواند مخالف را برتابد نتيجه همين روزگار ماست. به نظر من اگر اصلاح طلبان آن موقعي كه قدرت را در دست داشتند همين رفتار حضرات اصولگرا را تكرار مي كردند جزء محالات بود قدرت دست اصولگرا بيفتد، البته مي دانم كه فيلتر ها و بگير و ببند ها امانشان نداد ولي اگر اصلاح طلبان شفاف تر مي گفتند كه مشكل اصلي سنگ اندازي و يكه تازي ... است آن موقع بهتر جواب مي گرفتند. شايد شما هم آقاي اعلمي جرات حالا را اگر 5-4 سال قبل داشتيد بساط اين حضرات برچيده مي شد.كاش نطق مشابه آخرين نطق پيش از دستور مجلس هفتم را در انتهاي مجلس ششم هم عنوان مي كرديد. ضمنا اين كرختي و بي تفاوتي بسياري از مردم زاييده ترس آن موقع اصلاح طلبان است و همين باعث سو استفاده ... خورهاي اصولگرا شده است. فقط مي توانم بگم كه: من اگر بنشينم تو اگر بنشيني چه كسي بر مي خيزد،من اگر برخيزم تو اگر برخيزي همه بر مي خيزند...
اعلمی: احتمالا جزء کسانی هستید که بتازگی و آنهم از طریق این وبسایت با یکی دو تا از مواضع بنده آشنا شده اید به همین سبب نیز گمان می کنید که امسال و آنهم در آخرین نطقم صاحب جرئت شده ام و 4-5 سال قبل فاقد آن بوده ام!؟ مطمئن هستم که پس از مطالعه کامل مواضع بنده در طول دو دهه اخیر، در پیشدداوری خود تجدید نظر خواهید کرد.توصیه می کنم که حداقل متن نطق های مجلس ششم مرا یکبار مطالعه بفرمائید. ضمنا دوست عزیز شما بجای برخاستن نقدا با نوشتن نام و نشان کامل خود زیر نظراتتان در همین وبسایت آغاز کنید تا بعد! موفق باشید
ارسال کننده علي منصوري, در تاریخ 11 خرداد 1387 ساعت 11:19
جناب آقای اعلمی من بعنوان یک ایرانی به شما خسته نباشید عرض می کنم من از نزدیک در سخنرانی شما بوده ام و هکذا نطقهای شما را در مجلس پیگیری کرده ام بنظرم جنابعالی از اینکه هیچگونه نقطه ضعفی نداشتید خودش دارای ارزش بود و این موتور محرکه شما بود . اما خداوکیلی اگر نحوه رای آوردن شما را بکاویم متوجه می شویم که شما در نتیجه یک موج به خانه ملت راه پیدا کردید شما روانشناس خوبی هستید در تبلیغات مجلس ششم شما به مسئولان کشوری و استانی تاختید و از آنجائیکه چنین رفتارهایی قبلا در جامعه وجود نداشت وو یا کسی جرات نمیکرد این باعث مشهوریت و در نتیجه سرازیز شدن رای ها به سوی شما شد ... ارسال کننده یک ایرانی, در تاریخ 10 خرداد 1387 ساعت 15:00
آقای اعلمی سلام ودرود بر شما آذربایجان باید برخود ببالد که فرزند دلیری مثل دارد یاشاسین آذربایجان - ساغ اولسون ایران ارسال کننده vahid, در تاریخ 10 خرداد 1387 ساعت 14:22
با سالم خدمت جناب اعلمی عزیز آیا مجلس میتواند از عملکرد شورای نگهبان در انتخابات مجلس هشتم تحقیق و تفحص نماید ؟ و همچنین از مجموعه نهادهای انتصابی رهبر انقلاب ؟
اعلمی:طبق اصل هفتاد و ششم قانون اساسی "مجلس شورای اسلامی حق تحقیق و تفحص در تمام امور کشور را دارد".اما شورای نگهبان علیرغم صراحت و اطلاق این اصل، نهاد های زیر نظر رهبری را از این نعمت مستثنی می داند و آئین نامه داخلی مجلس هم بر اساس تفسیر شورای نگهبان تنظیم شده است.با این وصف مجلس ششم و هفتم با کسب موافقت مقام رهبری به تحقیق و تفحص از صدا و سیما و قوه قضائیه مبادرت کرد.ضمنا شورای نگهبان تافته جدا بافته ای است و هر کاری کند کس نتوان خواستن از او حساب.
ارسال کننده علی, در تاریخ 09 خرداد 1387 ساعت 16:40
با عرض ادب و احترام به فرزند سلحشور آذربایجان. مبانی فکری شما واقعا قابل تحسین است و این را بدانید که در قلب مردم جا دارید. ارسال کننده محمد, در تاریخ 09 خرداد 1387 ساعت 16:08
معتقدم مجلس هشتم هم مثل مجلس هفتم خواهد بود و روند جاری هم ادامه خواهد داشت چون مرکز ثقل تصمیم گیری و نظارت در کشور ما واقعا نه مجلس بلکه جای دیگری است همچنین است قوه مجریه ما.بقول امیرکبیر مملکت شاه خوب می خواهد نه صدراعظم خوب .هر چند که ما صدراعظم خوب هم نداریم. در ضمن آقای اعلمی تو رو به خدا لطف کنید از این به بعد هم از خودتون مواظب باشید هم این اعتدالی رو که دارید حفظ کنید یعنی به ... گیر ندهید تا شما رو از دست ندهیم .با آرزوی سلامتی و خدمت هر چه بیشتر به ایران سرافرازو آذربایجان قهرمان ارسال کننده ایران, در تاریخ 09 خرداد 1387 ساعت 14:23
سلام آقای اعلمی ، شما خیلی اصرار دارید که باید مبانی اصلاحلات روشن بشه و الان اصلاح طلبی معیارهایی رو نداره و ... من با این نظر مخالفم ، ببینید الان به قول اون ضرب المثل ' ادب را از که آموختی از بی ادب ' شما آقای ا... یا ... و ... اینها را در نظر بگیرید ، حال می توانید اصول اصلاطلبی را معنی کنید . مبانی اصلاحات در دموکراسی معنی می شود به عبارت دیگر مبانی دموکراسی مبانی اصطلاحات است .حالا این مبانی می تواند کلیه موارد رو شما بشود ، مثلا' روزنامهای آزاد ، صداو سیمای آزاد ، اقتصاد آزاد و کلا' یه نظام مردم سالاری . که البته قوانینش مثل الان قوانین الهی نیست :) ... منم به عنوان کسی که شاید خودمه اصلاح طلب می دونم ، ارمان های من این ها است ! هر چند قبول هم میکنم که اصلاحات در بعضی مواقع ضعیف عمل می کند ...
اعلمی: شما هم که معیار ارائه کردید پس با چه چیزی مخالفید؟!اگر همین عبارت شما را مبنای اصلاحات قرار دهیم،آیا اشخاصی مانند:خاتمی،کروبی،انصاری،محتشمی،میرحسین موسوی،عارف،قدرت الله علیخانی و ... که جزء اصلاح طلبان محسوب می شوند و حتی گاه و بیگاه از بعضی از آنها به عنوان سران اصلاحات یاد می شود، هم با شما هم عقیده هستند؟ اگر بگوئید قبول نداشتن بعضی از این معیارها قابل اغماض است، بفرمائید کدام معیار قابل اغماض نیست؟اگر مقولاتی مانندآزادی مطبوعات و اقتصاد آزاد، معیار اصلاح طلبی است در این صورت چرا افرادی نظیر افروغ، خوش چهره، توکلی و مصباحی مقدم ...در زمره اصلاح طلبان قرار نمی گیرند؟ آیا کسانی که دارای فساد مالی و اخلاقی هستند واساسا معنی اصلاحات را هم نمی دانند و در زندگی خود بجز سوء استفاده های مالی کوچکترین قدمی برای اصلاحات برنداشته و حتی جمله ای هم که بوی اصلاح طلبی بدهد بر زبان نیاورده اند، این فرد هم می تواند به عنوان نامزد اصلاح طلبان مثلا از آذربایجانشرقی کاندیدا شود و از بد حادثه به مجلس هم راه بیابد؟ یا اینکه متصل شدن این فرد به یکی از کسانی که نان اصلاح طلبی را می خورد، کافیست؟ واقعیت این است که طیف موسوم به اصولگرایان هم با مشکلات مشابه مواجه هستند و همچنانکه پیش ازاین نوشته ام در جمع اصولگرایان مجلس که اتفاقا از فعالان اصولگرائی است داریم کسانی را که در زمان تصدی مسئولیتهای اجرائی خود آهن های رانتی را با تریلر آن بالا کشیده اند و به نان و نوائی هم رسیده اند! در یادداشت های بعدی در مورد اصلاحات و دلایل ناکامی اصلاح طلبان بیشتر خواهم نوشت.
ارسال کننده بهزاد, در تاریخ 09 خرداد 1387 ساعت 10:52
سلام امروز که مراسم افتتاح مجلس بود جای آقای اعلمی واقعا خالی بود . هر چند ایشان همیشه در قلب ما جا دارند و مجلس بودن یا نبودنشان تفاوتی برایمان ندارد ولی ای کاش شورای نگهبان این بی اعتباری را برای خود فراهم نمیکرد.از طرف خیلی از جوانان و سیاسیون شهرم میگویم ، اگر شورای نگهبان دلیل درستی برای ردصلاحیت ایشان(که در حقیقت رد صلاحیت خودشان بود)دارد ، به افکار عمومی (که هیچ اهمیتی برای آنها ندارد)،ارائه کند.افتتاح امروز مجلس ما را به یاد این شعر انداخت : اسب تازی شده مجروح به زیر پالان طوق زرین همه در گردن ... میبینم از طرف :دوستان وهواداران دکتر اعلمی از اردبیل ارسال کننده آذر, در تاریخ 09 خرداد 1387 ساعت 02:23
با عرض سلام همانگونه که قبلا نیز اعلام کرده بودم به لطف خدا الان شرایطی ایجاد شده است که منش ورفتار آقای اعلمی تبدیل به فرهنگی غنی در امر مبارزه با مفاسد (اعم از مالی و اقتصادی ) گردیده است؛ هرچند راه درازی تا حصول به این نتیجه باقی است ولی نباید به اثرات وبرکات آن نا امید بود ، آن فردی که ادعا کرده بود (آقای) اعلمی از اذهان پاک خواهد شد،خود نیک میداند که نه تنها اعلمی فراموش نمیشود ،بلکه اهداف وراه وی چراغ راه جوانان و وطن دوستان آذربایجانی و ایرانی خواهد بود تا برای همیشه پشت فساد از هیمنه وجود امثال دکتر اعلمی بلرزد . عاملان فساد وتباهی آگاهند که آقای اعلمی در مجلس یا غیر آن همان انسان صادق ساده ای است که با اقداماتش مو بر اندام وطن فروشان راست خواهد کرد . گیرم که بر سر این بام بنشسته در کمین پرنده ای... و پرواز را علامت ممنوع میزنید.... با جوجه های نشسته در آشیانه چه میکنید ؟ ارسال کننده مولازاده, در تاریخ 09 خرداد 1387 ساعت 02:14
سلام خواستم به اون کر. ... که گفته اعلمی فراموش میشه و... زیادی زده بگم ......... (آقای اعلمی به جای شما خودم نقطه چین کردم ولی فحشهای من نسبت به این شخص سر جاشه و معلومه از ... سوزی این حرفارو نوشته)!! عزت زیاد ارسال کننده اوزون حسن, در تاریخ 09 خرداد 1387 ساعت 01:44
سلام جناب آقاي اعلمي. آدمي وقتي فردي مثل شما را مي بيند كه تاييد نمي شود فقط بايد گريه كند براي اين چنين ديدگاهايي. خداوند شما و مانند شما را براي ما نگهدارد. ارسال کننده محمد مهدي, در تاریخ 08 خرداد 1387 ساعت 23:40
با سلام آقای اعلمی من همیشه شما را دعا می کنم و امیدوارم در جنگ حقتان بر باطل مثل قبل پیروز شوید. بنده هر روز به سایت شما سر می زنم و همیشه از آن لذت می برم و به این نتیجه رسیده ام که شما با نگاه عمیق و اصولی به مشکلات جامعه همیشه اصل مشکل و نحوه برطرف شدن آن را خیلی زودتر از بقیه متوجه می شوید. ولی افسوس انسانهای گمراه و ناتوان با علم به این مطلب هنوز کسانی مثل شما را صحنه سیاست و تصمیم گیری حذف می کنند. زیرا اینها به فکر حل کردن مشکلات ملت نیستند بلکه می خواهند این قدر بر مردم مشکل و گرفتاری ایجاد نمایند تا مردم فرصت اندیشیدن را نیابند تا اینان چند روزی بیشتر حکومت ,ظلم و ستم کنند. بعضی وقتها فکر می کنم واقعا داشتن قدرت و حکومت کردن اینقدر لذت بخش است آن هم حکومت بر مردمی که روز به روز از نقاط قوتشان کاسته شده و بر ضعفشان افزوده می شود. با تمام توان مرید شما هستم . واز خداوند بر شما و خانواده محترم وشریفتان آروزی سلامت و سرافرازی می نمایم.
اعلمی: از لطف شما سپاسگزارم
ارسال کننده مجید, در تاریخ 08 خرداد 1387 ساعت 17:37
آقای اعلمی سلام... من فرزند جنوبم و یک دیر و نماینده من آقای قیصر صالحی بود اما وقتی گفتند شما رد صلاحیت شده اید انگار نماینده شهر خودم را از مجلس بیرون رانده اند .وبی اختبار بقضی گلویم را گرفت مخصوصا سخنان شما که مرا سخت ناراحت کرد.به هر حال احساس می کنم نماینده منتخب خودم به مجلس نرفته و ناراحتم انشا الله در آرامش و سلامت کامل به امور سیاسی و اجتماعی خویش ادامه دهید که شمال غربی ایران همیشه زایشگاه انسان های روشنفکر و انقلابی مشروطه خواه بوده است..منتظر حضور شما در وبلاگم هستم
اعلمی: از حسن ظن شما سپاسگزارم و تاکید می کنم که همه جای ایران از جمله دیر و کنگان سرای من است و به همه مردم و خصوصا مردم خونگرم جنوب عشق می ورزم.ضمنا با کمال میل به وبلاگ زیبای شما سر زدم و همین پیام را در آنجا منعکس کردم.
آقای اعلمی عزیز ممنون از پاسختون. بی صبرانه منتظر انتشار خاطراتتون هستم. آقای اعلمی عزیز در باره روند تصویب جرم بودن انجام فعل یا ترک آن با محوریت طرح افزایش امنیت اجتماعی مقاله ای از جنابعالی خیلی به ما فعالان حقوق بشر کمک میکنه و قطعا مردم با آگاه شدن از حقوق و نقض حقوقشون بهتر میتوانند از خودشون دربرابر ظلمهای غیر قانونی دفاع کنند. امیدوارم این لطف را بعنوان یک نماینده مجلس و حقوقدان در حق مردم و دفاع از کیان نهاد قانونگذار یعنی مجلس و من نوعی بکنید.
اعلمی:انشاءالله!
ارسال کننده دانشجو, در تاریخ 08 خرداد 1387 ساعت 15:55
با سلام یکی از نمایندگان مجلس هفتم ، که مدت هاست در اثر شکایت افراد متعدد به عنوان فساد اخلاقی و تجاوز تحت تعقیب و تحقیقات است ،دیروز پس از قرائت گزارش تحقیق و تفحص از قوه قضاییه که در آن برخی از نمایندگان مجلس ، از کوتاهی قوه قضاییه در برخورد با فساد اخلاقی گله مند بودند ، پس از پایان این جلسه ، دادگاه کیفری ، نماینده مذکور را احضار و پس از انجام تحقیقات و تفهیم اتهام ، بازداشت و روانه زندان نمود . وی از حدود ساعت ۱۲ دیروز ، تحت باز جویی قرار گرفت و احضار خانم های مختلف به شعبه رسیدگی کننده ،حکایت از انجام مواجهه حضوری داشت . پس از چندین ساعت ، بازجویی پی در پی ، سرانجام ، نماینده مورد نظر ، تحت الحفظ مامورین ، با اتومبیل زندان اوین ، روانه این بازداشتگاه شد . ين نماينده به جناح اکثريت اصولگراي مجلس تعلق دارد و با پيروزي در انتخابات هشتمين دوره مجلس، کرسي نمايندگي خود را از يکي از شهرستانهاي شمال غرب ايران حفظ کرده است. آقاي اعلمي آيا صحت اين خبر را تاييد مي كنيد؟ و اينكه اين نماينده شمال غرب ايران،آيا جز نمايندگان نگون بخت آذزبايجان ماست يا نه
اعلمی:خبر صحت دارد.پاسخ سوال دوم هم مثبت است و امیدوارم که این روند همچنان ادامه یابد و البته این حساسیت ها به مسائل مالی بعضی از نمایندگان هم تسری یابد.
ارسال کننده دومان, در تاریخ 08 خرداد 1387 ساعت 15:36
کاری غیر از این از حداد عادل انتظار داشته باشی خطا کردی!!!! ارسال کننده علی, در تاریخ 08 خرداد 1387 ساعت 10:56
جناب آقای اعلمی سلام دمکراسی پروسه هدفمندی است وشما وامثال شما به خوبی ازمیزان مسئولیت خود در این پروسه هدفمند برآمدید از این بابت کار شما در خور تحسین است . امیدوارم در این عرصه نیز بتوانید منشا برکات خیر باشید اما از یاد نبرید این ریز منفذ موجود نیز غنمیتی است به گونه ای حرکت کنید که هم برچسب بی فایدهگی نخورید وهم دوستانتان را از این موهبت محروم نسازید . دانش آموخته علم سیاسیتم ومشتاق نقد بیرحمانه سیاستمداران اما نخواستم در آغازین مقال مجال به نقد بسپارم باشد تا بعد... راستی دوستان دارم
اعلمی: از حسن ظن جنابعالی تشکر می کنم و از انتقادات عالمانه همه دوستان نیز به دیده منت استقبال می کنم.
ارسال کننده اکبر, در تاریخ 08 خرداد 1387 ساعت 09:57
جناب اعلمی سلام فقط خواستم عرض ادب و احترامی به شما داشته باشم.وجود انسانهایی با ارمان پاک و مقدس که اتفاقا بر امده از دین هستند مایه مباهات مردم و اسلام است. خسته نباشید برادر عزیزم ، امیدوارم که منش و ارمان خود را تا به انتها حفظ کنید.
اعلمی:متشکرم.
ارسال کننده علی, در تاریخ 08 خرداد 1387 ساعت 02:04
با سلام جناب اعلمی این ابیات ازحضرت حافظ تقدیم شما امیدوارم پیش وجدان بشری خود سربلند باشید که قطعا در آنصورت حضرت حق هم از شما راضی است: ................................ فراق و وصل چه باشد رضای دوست طلب که حیف باشد از او غیر از او تمنایی .................................. شکر آنرا که تو در عشرتی ای مرغ چمن به اسیران قفس مژده گلزار بیار روزگاریست که دل چهره مقصود ندید ساقیا آن قدح آیینه کردار بیار
اعلمی:متشکرم
سلام خسته نباشيد درست است كه حذف شما از مجلس هشتم ضربه بزرگي به ارزش ها و آرمانها بود اما يك خير بزرگ داشت و آن آزاد شدن وقت شما براي هدايت فكري و پيدا كردن راهكارهاي اساسي براي جامعه بود. پس خوشحالم كه شما رد صلاحيت شديد زيرا جامعه به فكر نياز دارد به شناخت. ما ايرادات اساسي زيادي داريم كه مهمتر از عملكرد فلان شخص و غيره است. ضمن تشكر از شما جهت پاسخ كوتاه اما پر مغزتان به سوال قبلي ام يك سوال داشتم كه هميشه برابم بي جواب مانده است. چرا از حدود 52 كشور مسلماني كه داريم هيچكدام مطلوب نيستند و در هيچكدام ارزشهاي انساني پياده شده در سطح اول جهان نداريم هميشه سوئد سوئيس كانادا تمجيد مي شوند حتي كشورهاي مسلماني كه به اروپا نزديكترند مثل تركيه يا مثل مالزي كه به ژاپن و كره نزديكترند ارزشهاي انساني بيشتر در آنها رعايت مي شود و دموكراتيكترند و بيشتر مجال رشد انسانها در آنها محياست. هميشه گفته مي شود اشكال از مسلماني ماست. آخر چرا يك كشور مسلمان درست نداريم. چرا بيشتر جنگ و فتنه ها و حتي فقر اقتصادي و فكري در بين كشورهاي اسلامي است؟ چرا واقعا چرا؟ لطفا پاسخ مشروح و كامل بدهيد. 'لا اكراه في الدين قد تبين ---الرشد----- من الغي' پس چرا با دين رشد نكرديم؟ حتي كسي هم (به معني جمع) رشد نكرد؟ ارسال کننده اسلان, در تاریخ 07 خرداد 1387 ساعت 23:32
ارسال کننده Hmid Sabzikri, در تاریخ 07 خرداد 1387 ساعت 23:12
جناب اعلمی اگر این طوری پیش برید یا سایت شما فیلتر می شه یا هک می شوید یا اینکه خودتان می گیرن مواظب خودتان باشید چون دیگه نماینده مجلس نیستید ارسال کننده علی, در تاریخ 07 خرداد 1387 ساعت 23:02
من با یاشار و محمد موافقم سلام خدمت آقاي اعلمي عزيز! هميشه دنبال فرصتي بودم تا با شما نماينده شجاع و تلاشگر ملت تبريز صحبت کنم تا از اين طريق ارادت خود را حضور شما ابراز نمایم.خوشحالم که اين فرصت از طريق وب سايت شما فراهم شد. مطالب جالبي از شما و کاربران در اينجا خواندم و مرور سايت شما کار هر روزه ام شده است. همواره به خود مي باليدم که به نماينده در خور تحسيني چون شما رأي داده ام و بسيار تأسف خوردم وقتي خبر رد صلاحيت شما چه در انتخابات مجلس و چه در انتخابات رياست جمهوري را شنيدم. مطمئنم که شخص شما بر خلاف اکثر ههمکارانتان نيازي به قدرت و قدرتمردان نداريد و دليل آن عملکرد بسيار خوب شما در دو دوره مجلس است دلیل ارسال این کامنت هم تشکر از صداقت و مردانگی شماست. پیروز و پایدار باشید. ارسال کننده امیر بهشتی, در تاریخ 07 خرداد 1387 ساعت 22:57
آقای اعلمی من شما را اولین برای در مجلس هفتم در رابطه با بحثی که با باهنر داشتید و صدا و سیما اون را با آب و تاب پخش کرد و سعی کرد که شما را مقصر جلوه بده ... و پس از دنبال کردن اون موضوع و دادن حق به شما در وجدان خودم شناختم و شما یکی از نمایندگان محبوب من به شمار رفتید و با دنبال کردن بعضی از وقایع مجلس چون خواندن اخباری که نظرات شما در رابطه با حق ایران از دریای خزر در کمیسیون امنیت ملی بازتاب میداد به شما اعتقاد پیدا کردم ... متاسفم که شما دیگه در مجلس نیستید نه برای شما بلکه برای همه ایرانی ها که به وجود انسان هایی چون شما احتیاج دارند ... متاسفم که به جای افرادی چون شما موجوداتی چون باهنر ( سخنگوی اختناق) ، حسینیان و ... در خانه ملت!!! هستند ...و شک دارم که این خانه دیگه واقعا خانه ملت باشه ... به هر حال امیدوارم از طریق همین سایت ارتباطتون را حداقل با جامعه اینترنتی ایران حفظ کنید و همیشه موفق و از گزند دشمنان در امان باشید ... من برای موفقیت شما و کشورم دعا می کنم و به خاطر بسیاری از مواضع بر حقی که در مجلس هفتم داشتید به عنوان یک ایرانی سپاسگذارم ... ارسال کننده مریم, در تاریخ 07 خرداد 1387 ساعت 22:49
باسلام جناب اعلمي بنده از مدت نمايندگي شما اينطور برداشت كردم كه فقط ميخواهيد نام شمابه عنوان عنصري شلوغ مطرح باشد وگرنه حرف دندان گيري نداشتيد البته خيلي گير بوديد ولي براي چيزهائي كه ميدانستيد جواب راحت الحلقومي ندارد وبدرستي هم معلوم بود كه كارتان را بلد نيستيد به هر حال موجود مفيدي در مجلس نبوديدو خواهيد ديد كه با سرعت از ذهن ها پاك خواهيد شد. اميد وارم در رويه خود اصلاحات اساسي داشته باشيد.
جناب آقای دکتر همچنانکه میدانید آقای احمدینژاد در سفر های استانی ضمن وعده و وعید هایی متعدد و اکثرا مکرر از اعتبار هایی هم سخن بمیان میاورد که کمی قابل تامل است و این سوال پیش می ید که آیا احدی میتواند بدون مجوز مجلس و خارج از بودجه ،ریالی هزینه کند ؟ و اگر این کار شد آیا نیازمند مصوبه ایی دیگر است ؟ یا اصولا خلاف قانون عمل میکند؟لطفا مستدل و حقوقی پاسخ بفرمایید . ممنونم ارسال کننده محمد, در تاریخ 07 خرداد 1387 ساعت 21:19
سلام ، آیا برای تدریس در دانشگاهی برنامه ریزی کرده ایید که بتوان در کلاس درس شما را ملاقات و از نظراتتوناستفاده کرد ارسال کننده محمد, در تاریخ 07 خرداد 1387 ساعت 21:10
I am a university professor going out of Iran because of the people who think Iran is their father inherited assets and want to let you now that more than 75 Doctors are immigrating out of Iran every MONTH just because they are looking somewhere where every body has his or her own right to talk .and theses peoples who got the country will need these brains when it is late.I hope every Persian can be as free as a bird without being pushed to be a radical moslem. ارسال کننده Reza, در تاریخ 07 خرداد 1387 ساعت 20:21
سلام و عرض ارادت آقای اعلمی عزیز. خوشحالم که میبینم وب سایت دارید و میشه باهاتون ارتباط برقرار کرد و ناراحتم از اینکه دیر این مسئله را فهمیدم. جناب اعلمی یکی از بزرگترین دلخوریهای من و امثال من از مجلس هفتم و تک تک نمایندگانش چه اصلاح طلب و چه محافظه کار مربوط میشه به سکوتشون نسبت به طرح افزایش امنیت اجتماعی و اقدامات سلیقه ای و غیر قانونی پلیس که طبعا میبایست مورد اعتراض پاسداران قانون اساسی یعنی نمایندگان ملت قرار میگرفت. طبق قانون اگر بنا باشد مدلی مو یا چکمه و یا هرچیز دیگر ممنوع شود و خاطی مجازات گردد میبایست لایحه ممنوعیت فلان مدل مو و میزان مجازات از طرف قوه قضاییه به مجلس تحویل گردد و لایحه پس از بررسی و تصویب در کمیسیون قضایی مجلس به رای نمایندگان گذارده شود و پس از تصویب و با اوضاع فعلی تایید شورای نگهبان به پلیس بعنوان ضابط قضایی ابلاغ گردد! اما شوربختانه امروز درحالیکه در خیابان راه خود را میرویم توسط پلیس با خشونت بازداشت میشویم و وقتی علت را جویا میشویم میگویند که فلان گروه شیطان پرست در فلان کشور غربی مدل موی شما را دارد و بهمین دلیل بازداشت و روانه زندان میشویم. چکمه - مانتو - مدل مو - سایز تی شرت - فاق شلوار و ... هیچکدام به تصویب نمایندگان در هیچ مجلسی نرسیده و هیچ متن مکتوبی درباره آن وجود ندارد و تنها فرمانده نیروی انتظامیست که در اوج بی قانونی قانون گذاری میکند تا آنجا که امروز پیامبر اسلام را هم بخاطر موی بلند آب زده و چشمان سرمه کشیده بجرم ظاهر غیر اسلامی در خیابانهای جمهوری اسلامی دستگیر خواهند کرد!؟ گله من از نمایندگانیست که سکوت کرده و میکنند چراکه کسانیکه دستگیر شده و میشوند خواهران و مادران و برادران و عزیزان ما هستند که بی هیچ جرمی طعم زندان و بازداشت و تحقیر را میچشند
اعلمی: ایکاش مشروح مذاکرات کمیسیون ها و بویژه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی هم چاپ و منعکس می شد تا امثال شما عزیزان پی می بردید که حتی در این خصوص هم بنده سکوت نکرده ام. امیدوارم که روزی در خاطراتم به به برخی از مذاکرات خود با مسئولان مختلف در مورد مسائلی که مطرح شده بپردازم.با این وصف تاکید می کنم که طبق قانون تنها افعال و ترک افعالی که برای آنها در قانون، مجازات تعیین شده جرم محسوب و قابل پیگیری است.
ارسال کننده دانشجو, در تاریخ 07 خرداد 1387 ساعت 19:37
سلام موقعی که داشتم این بلاگتونو میخوندم؛ همزمان داشتم آهنگ قاصدک رو از آقای شجریان گوش میدادم: راستی آیا جایی خبری هست هنوز؟ مانده خاکستر گرمی، جایی؟ در اجاقی طمع شعله نمی بندم خردک شرری هست هنوز؟ آقای اعلمی از شما میپرسم. به درود
اعلمی: انسان به امید زنده است!
ارسال کننده بهمن, در تاریخ 07 خرداد 1387 ساعت 18:47
سلام در ابتدا بايد از شما بخاطر جمع بستن مطالب قبلي معذرت خواهي كنم وقتي در رابطه با سوابق شما با دوستانم بخصوص دوستان تبريزي صحبت كردم نقاط مشترك همه شجاعت ديرباز شما بوده و من بخاطر اين موضوع ضمن معذرت خواهي از شما طلب حلاليت مي كنم. آنچنانكه در مطالب قبليم نيز گفتم استاد بزرگوار درست است كه انقلاب از آرمانهاي خود در حال فاصله گرفتن است ولي اين فاصله در حال افزايش نظام ديكتاتوري در جامعه است- افرادي كه بر مسند قدرت نشسته اند با نوع برخورد خود در ذهن يك چيز را تداعي مي كنند حكوت استبدادي - در اينجا با سياست بازي طوري رفتار شده كه حكومت نه دمكراتيك است نه ظاهر استبدادي دارد- مردم راي مي دهند به چه چيز موضوعي است كه پايه گذاران جمهوري اسلامي با الگو برداري از نظامهاي كمونيستي به سمتي كاناليزه نموده اند كه در آن فقط خواست وخوشنودي يك نفر مطرح بوده و خواهد بود- متاسفانه خرد جاي خود را به اطاعت كوركورانه داده كه نتيجه آن پرداخت هزينه هي سنگيني است كه قشر عظيمي از جامعه در حال پرداخت آن است - كسي به آنچه كه قسم مي خورد پاي بند نيست- براي اصلاح اين قضيه راه دشواري بايد طي شود زيرا ارزشها كم رنگ و كم رنگ تر مي شوند و منافع مالي ديگر مطرح نيست و اين موضوعي است درد آور
اعلمی: از حسن ظن اخیر تان تشکر می کنم.چه باید کرد؟ راه حل ارائه بفرمائید.
ارسال کننده محمد, در تاریخ 07 خرداد 1387 ساعت 18:39
با سلام، من نه قصد تملق دارم و نه از این کار خوشم می آید. بخاطر نوع کار و فعالیتم، ساعتهای زیادی را در اینترنت سپری می کنم. به همین علت، یکی از خوانندگان مطالب شما هستم. همیشه از نوع برخورد شما بخاطر رعایت اصول انسانی و اخلاقی راضی بوده و دفاع کردم. و تفاوت میان اخلاق مذهبی شما و ... برایم جذاب و آموزنده بوده. دلیل ارسال این کامنت هم تشکر از صداقت و مردانگی شماست. پیروز و پایدار باشید.
اعلمی:از شما و سایر عزیزانی که بنحوی مرا مورد لطف خود قرار می دهند،متشکرم. وجود دوستان خوبی مانند شما در فضای مجازی مایه خوشحالی و دلگرمی است.
ارسال کننده Mohsen, در تاریخ 07 خرداد 1387 ساعت 17:48
سلام...از اینکه شما رو دیگه توی مجلس نمی بینم واقعا چند روزی که ناراحتم ..البته قول می دهم اگه مشکلی مطبوعاتی پیش اومد بیایم دفتر حقوقی تون فقط به شرطی که پول نگیرید....
اعلمی: سر کار خانم نصرتی!امیدوارم که هیچگاه با مشکلی مواجه نشوید. هر جا که باشم در خدمت همه خبرنگاران خوب و باوفای پارلمانی هستم و از همین جا بر خود لازم می بینم که از زحمات و خدمات بی شائبه چندین ساله شما عزیزان در اطلاع رسانی و انعکاس اخبار مربوط به نمایندگان از تشکر نمایم.از خداوند توفیق و سربلندی شما را مسئلت می نمایم.
آقای ... با این اوصاف بهتر است نماینده ... در امور تملق و موارد مشابه باشند. ارسال کننده یاشار, در تاریخ 07 خرداد 1387 ساعت 14:21
سلام خدمت آقاي اعلمي عزيز! هميشه دنبال فرصتي بودم تا با شما نماينده شجاع و تلاشگر ملت تبريز صحبت کنم تا از اين طريق ارادت خود را حضور شما ابراز نمایم.خوشحالم که اين فرصت از طريق وب سايت شما فراهم شد. مطالب جالبي از شما و کاربران در اينجا خواندم و مرور سايت شما کار هر روزه ام شده است. همواره به خود مي باليدم که به نماينده در خور تحسيني چون شما رأي داده ام و بسيار تأسف خوردم وقتي خبر رد صلاحيت شما چه در انتخابات مجلس و چه در انتخابات رياست جمهوري را شنيدم. مطمئنم که شخص شما بر خلاف اکثر ههمکارانتان نيازي به قدرت و قدرتمردان نداريد و دليل آن عملکرد بسيار خوب شما در دو دوره مجلس است ولي دل من به حال ملت ايران مي سوزد که يکي از حاميان مخلصشان را بخاطر تنگ نظري افراد مساوي تر (عبارت کتاب دهکده حيوانات) از دست داد. از شما بخاطر زحمات صادقانه تان در اين سالها تشکر مي کنم و توفيق روزافزون شما را از خداوند منان خواستارم. در پايان خواستم بپرسم چرا استيضاح وزير بازرگاني در روز آخر مجلس عقيم ماند؟ انتظار داشتم در اينباره هم از شما مطلبي در سايت ببينم. با تشکر شاد و سرافراز باشيد
اعلمی: با تشکر از ابراز لطف شما. اما برای این در مورد استیضاح موضع نگرفتم که این استیضاح را جدی نگرفتم و مانند بسیاری از شعارهای بلاعمل مجلس هفتم آنرا یک بازی سیاسی می دانستم.مجلس اگر در این استیضاح و موارد مشابه آن صادق بود قطعا در فراخواندن رئیس جمهور به مجلس بجای کارشکنی ،با ما ما همکاری می کرد.
ارسال کننده م, در تاریخ 07 خرداد 1387 ساعت 14:06
مشکل تصمیم گیری در جمهوری اسلامی ایران:الوین تافلر در کتاب موج سوم از مساله ای به نام بار تصمیم گیری (decision load)سخن می گویید.او می گوید که در عصر حاضر دموکراسی یک ضرورت اجتماعی است نه صرفا ارمان انسان های ازادی خواه.به این دلیل که با افزایش جمعیت و رشد علم و تکنولوژی زندگی بشر به مراتب پیچیده تر از پیش از انقلاب صنعتی شده است به اضافه اینکه مسایل پیچیده اقتصادی ،اجتماعی بشر امروز حجم زیادی دارد که بروی افراد تصمیم گیرنده جامعه وارد می شود و اصطلاحا 'بار تصمیم گیری'نامیده می شود.حال اگر این حجم گسترده بر دوش گروه محدودی وارد شود فشار ناشی از ان، اختلالات زیادی بر سیسنم سیاسی مورد نظر وارد می کند و تنها راهی که می توان فشار را کاهش داد پخش کردن ان بین 'خرد جمعی'و بهره گیری از تمام نیرو ها و افکار جامعه می باشد که نتیجه همان 'دموکراسی'خواهد بود.در جمهوری اسلامی طی 30 سال گذشته گروهی نزدیک به 200 نفر مدیران راس هرم قدرت بوده اند و این حلقه بسته مدیریت اگر هم باز شده افرادی با تفکرات خاص ارمان گرا مثل احمدی نژاد وارد ان شده اند.بنا بر این ما با یک هرج و مرج در تصمیم گیری مواجه هستیم که به نظر من ناشی از 'بار تصمیم گیری' است.جالب اینجاست که الوین تافلر برای ارایه نظر خود به 700 کتاب ارجاع داده و سعی کرده نظریه علمی ارایه دهد ولی یکی از همفکران احمدی نژاد یعنی مرحوم مرتضی آوینی گفته 'تحلیل های احمقانه' الوین تافلر.حال فرض بگیریم که تافلر اشتباه کرده باشد.در نقد علمی می گوییم به این دلایل نظر 'غلط'است و لفظ 'احمقانه'جایگاهی در تحلیل علمی ندارد.مثال های زیادی از اثر زیاد بار تصمیم گیری در 30 سال گذشته قابل ذکر است:برخی ازاعدام های اشتباه اول انقلاب-مصادره اموال برخی از افراد بدون اثبات جرم انها-گروگان گیری و اشغال سفارت امریکا و پا فشاری بر ان نزدیک به 400 روز-ادامه جنگ پس از فتح خرمشهر-از دست دادن 6000 کیلومتر مربع از خاک عراق در ظرف 3 ماه در اواخر جنگ-بحران غنی سازی هسته ای و ... ارسال کننده ازادی حق مسلم ماست, در تاریخ 07 خرداد 1387 ساعت 14:05
تسلط شما به قوانين طبيعي است. ضمن تبريك و خسته نباشيد بخاطر پايان مجلس هفتم تصور ميكنم كه اگر يك گروه اينترنتي براي سوال و جواب راه اندازي كنيد علاقمندان بيشتري را با وبلاگ خوبتان آشنا ميكنيد. ضمنا همانطور كه ميدانيد اصولگرايان عليرغم اختلافاتشان در حذف اصلاح طلبان متحد هستند و به اصول مردم سالاري ديني در نظر و عمل تعلقي نداشته اند. حالا سوال اينست كه بنظر شما اصلاح طلبان نيازي به وحدت ندارند؟ رهبري واحد جريان اصلاحات و هماهنگي ميان انديشمندان و سياستمداران اصلاح طلب لازم نيست؟
اعلمی: با تشکر از شما.البته من بر خلاف شما حذف اصلاح طلبان یا هر جریان دیگری را نتیجه وحدت اصولگرایان نمی دانم بلکه معتقدم که سیستم با تعبیه فیلتر های خاص منتقد خود را نمی پذیرد. از طرفی بارها گفته ام مادامیکه مبانی اصلاحات و اصلاح طلبی بیان نشده و تنها دوری و نزدیکی به برخی از اشخاص کلیشه ای، معیار اصلاح طلبی است و همچنین تا زمانیکه برخی از اشخاص حقیقی و حقوقی با استفاده از ابزار های تبلیغاتی خود در ایام انتخابات، به روش های پوپولیستی یکشبه افراد دلخواه خود را که هیچ نسبتی با اصلاحات و اصلاح طلبی ندارند، در خم رنگرزی کرده و بنام چهره های شاخص اصلاحات بخورد مردم می دهند، وحدت ممکن نیست و مطمئن باشید که با چنین روندی تنهافرصت طلبان خود رااصلاح طلب جا خواهند زد و پس از رسیدن به قدرت نتیجه همان خواهد شد که هست.بنابراین پس از مشخص شدن شاخصه های اصلاح طلبی، وحدت لازمه حیات سیاسی جریان اصلاحات است.با این وصف هماهنگی میان چهره های شاخص، اندیشمند و سیاستمداری که مقبولیت اجتماعی دارند برای تعیین و تبیین معیارها و راهبرد اصلاحات و اصلاح طلبی با اجتناب از هرگونه تمامت خواهی و انحصار طلبی، مقدمه دستیابی به وحدت مورد نظر شماست.لطفادر مورد پیشنهاد اول خود مبنی بر راه اندازی یک گروه اینترنتی توضیحات بیشتری ارائه بفرمائید.
1 صفحه 1 از 1 ( 42 یادداشت )
من فقط مسئول پاسخهای خودم هستم، مسئولیت سایر نوشتهها بر عهده نویسندگان آنهاست و درج آنها به معنی تائید نظرات آنها نیست.
|